PLA vs PETG vs ABS vs ASA. Ce material pot utiliza in autovehicul, in soare?

PLA vs PETG vs ABS vs ASA. Ce material pot utiliza in autovehicul, in soare?

In acest articol vom analiza rezultatele unui test realizat de noi utilizand printuri din aceste 4 materiale pentru a observa comportamentul acestora in mediul tipic al unui autovehicul, pe bord, expuse la lumina soarelui.

Testul a fost realizat pe parcursul unei saptamani de vara din luna august.

 

Am fost intrebati de multe ori care este materialul cel mai potrivit pentru utilizarea, in interiorul unui autovehicul, a unor accesorii printate 3D, de la suporturi de telefoane si tablete, suporturi de pahare si pana la numere de telefon printate pe tablite destinate a fi lasate in interiorul masinii pentru ca, in cazul in care masina este parcata intr-un loc in care deranjeaza pe cineva, proprietarul masinii sa poata fi cu usurinta contactat.


Acesta este motivul pentru care am ales 4 din materialele de printare cele mai uzuale: PLA, ABS, PETG si ASA. Nu au fost testate materiale de inalta performanta precum PEEK, PEI, PEKK etc.

Materialele alese pot fi printate cu usurinta pe aproape orice imprimanta desktop, respectand conditiile prevazute de producatori in fisele tehnice.

 

Astfel au fost printate cate 2 esantioane din fiecare material, esantioane inscriptionate cu numele materialului pentru a putea fi identificate cu usurinta, rezultand astfel 8 esantioane.

Din acestea, 4 esantioane, cate 1 pentru fiecare material, au fost pastrate ca esantioane de referinta, in mediul interior al unui birou.

Celelalte 4 esantioane au fost amplasate pe bordul unei masini parcate in exterior, pe strada, care este expusa la conditiile tipice ale unei saptamani de vara: temperaturi ridicate, lumina soarelui.

 

Materiale utilizate:

PLA – PLA Alb marca Suntem3D

ABS – PolyLite ABS White Polymaker

PETG – PETG Blanco Glaciar Winkle

ASA – PolyLite ASA White Polymaker

 

Echipamentul utilizat: imprimanta Zortrax M300 Plus

 

Post-procesare: nu

 

Conditii de printare:

Incinta inchisa, incalzita pasiv

Platforma de sticla

Solutie pentru sporirea aderentei de platforma: spray vaporizator 3D Lac Plus 100ml

Inaltime layer: 0.14mm

Infill: 100%

 

Conditii de testare:

Zi de vara, luna august, temperatura exterioara 32-35°C (la umbra)

 

Specificatii tehnice ale materialelor:

PLA – Temperatura de topire  cca 210° C – Temperatura de inmuiere  ± 62° C

ABS - Temperatura de topire  cca 250° C – Temperatura de inmuiere  ± 104° C

PETG - Temperatura de topire  cca 235° C – Temperatura de inmuiere  ± 84° C

ASA - Temperatura de topire  cca 250° C – Temperatura de inmuiere  ± 105° C

 

Rezultate presupuse:

Ne asteptam ca, in conformitate cu specificatiile tehnice ale materialelor, obiectele printate din PLA si PETG sa sufere modificari semnificative, in vreme ce obiectele rezlizate din ABS si ASA sa fie mai putin sau chiar deloc afectate de conditiile de testare.

  

Observatii:

 Dupa cca 10 ore (interval orar 9.00 – 19.00) obiectele printate au fost analizate, iar concluziile sunt:

 

PLA – PLA Alb marca Suntem3D

Obiectul este foarte deformat, aproape greu de recunoscut din punct de vedere al formei

ABS - PolyLite ABS Polymaker

Obiectul si-a pastrat forma

PETG - PETG Blanco Glaciar Winkle

Obiectul este usor deformat, nu mai are proprietatile de forma initiale

ASA – PolyLite ASA White Polymaker

Obiectul si-a pastrat forma



Dupa 7 zile

 

PLA – PLA Alb marca Suntem3D

Obiectul este foarte deformat, aproape greu de recunoscut din punct de vedere al formei

ABS - PolyLite ABS Polymaker

Obiectul si-a pastrat forma

PETG - PETG Blanco Glaciar Winkle

Obiectul este deformat, nu mai are proprietatile de forma initiale

ASA – PolyLite ASA White Polymaker

Obiectul si-a pastrat forma

 

 





IN CONCLUZIE:

Desi sunt usor de printat, utilizarea PLA si PETG nu este deloc recomandata pentru printarea de accesorii destinate a fi utilizate in autovehicul. Temperaturile ridicate vor conduce la deformari semnificative din punct de vedere al formei in extrem de scurt timp (cca 10 ore).

Folosirea ABS si ASA conduce la rezultate bune.

.

Descopera filamentele recomandate:

ABS

ASA

Taguri:

Comentarii

Mr. W 25 aug, 13:04 Raspunde
Depinde foarte mult de forma modelului. Am testat și eu diverse materiale, în diverse forme imprimate 3D. Modelul ales de dumneavoastră este predispus la deformări, deoarece:
1. Nu are infill.
2. Este disproporționat din punct de vedere al dimensiunii pe axe.

Detalierea punctului 2: Prin „dimensiune pe axe” se înțelege dimensiunea în axele X, Y și Z. Un obiect în formă de cub își va păstra mult mai bine forma decât un obiect în formă de placă, spre exemplu. Caz concret: am printat în PETG negru modelul „Garden Toad” (https://www.thingiverse.com/thing:35595), acesta și-a păstrat forma în plin soare, la temperaturi de 38 de grade (la umbră). testat cu termometrul IR, temperatura obiectului a depășit 78 de grade la soare, în aer liber, și a atins 86 de grade în soare, pe bordul mașinii. Cu toate acestea, nu și-a modificat deloc forma. Motivul? Obiectul este (aproape) omogen pe toate axele. Deformarea unui obiect la temperatură nu este determinată doar de temperatură, cât și de tensiunile interne pe diverse axe apărute în urma stratificării pe perioada imprimării.

Pentru mai multe detalii și metodologie putem colabora, în caz că vă interesează.
Vezi raspunsurile